Translate

Thursday, July 26, 2018

Öckerö, Hyppeln og Fotö. 7-12/7



Etter intens jobbing et par uker har vi litt fri igjen
 så vi kan dra på en ny tur med bobilen. 
Vi har forelsket oss i skjærgården ved Gøteborg 
og har bestemt oss for en tur tilbake.



Været er nydelig og vi gleder oss til å komme ut på øyene igjen.
Vi drar rett fra jobb på morgenen og velger derfor å stoppe i
havnen på Øckerø. Det er helt fullt fremme på kaia,
 men nå har de utvidet med enda flere plasser også på baksiden
 så vi finner oss en flott plass her.
Vi slår oss til ro og nyter kvelden her.



Flotte nye plasser og brygge...

Grillsjefen i farta.

Neste morgen er jeg tidlig oppe og det er veldig varmt. 
Jeg har lyst til å finne et sted å bade men det er visst ikke så lett. 
Må påpeke at jeg skulle ønske de kunne lage noen badestiger ned fra bryggene
 i havna slik at man kunne bade her også. 
Helt ytterst på den ene brygga er det en stige 
og det benyttet vi oss av senere.
Men denne morgenen venter jeg på at mannen skal våkne og stå opp.
Til slutt gidder jeg ikke vente lenger 
og legger ut på sykkeltur rundt øya på egenhånd. 




Først sykler jeg ned i en liten badevik på motsatt side av havna, 
men etter litt soltid her velger jeg å sykle videre oppover langs sjøen. 
Det er så idyllisk å sykle her på øya blant fastboende og sommergjester.
 Jeg svinger av ut mot havet igjen og vil finne et egnet sted for et bad.


På den bittelille stranden bakerst
 tok jeg meg et dypp.


 Det finner jeg på en bitteliten strand inne i en vik 
og her er temperaturen på vannet helt nydelig! 
Etter dyppet fortsetter jeg turen oppover ender opp på en flott badeplass 
som er full av besøkende. Plutselig får jeg øye på en fin sti på siden av veien 
og følger den et stykke gjennom skogen. 
Ved enden av stien har jeg havnet ved en idrettshall og her er det fullt av folk. 
Her foregikk det visst en ishockeycup og jeg måtte lirke meg frem med sykkelen
 for å komme meg ut på veien igjen.
Vel der fortsetter jeg tilbake til bilen igjen.

Nå har endelig mannen kommet seg opp og ut også og det har blitt en ledig plass 
på andre siden av havna så vi velger å flytte oss dit i stedet.
Vi har kjøpt oss deilig sjømat og for første gang skal vi tillage alt på grillen. 
Vi har blåskjell tillaget med fersken, chili og hvitvin +++ 
og nydelige havskreps som vi har delt og fylt med deilig kryddersmør og ost.
 Vi nyter et herremåltid i sjøkanten og bare koser oss!




Maten var verdt å vente på!

Her kunne man bade fra bryggekanten...


Neste morgen velger vi å forflytte oss til en av de andre øyene,
 og tar fergen ut til Hyppeln.
Her er det akkurat plass til oss når vi kommer 
og vi gleder oss til et par dager her.




Det er så nydelig og fredfullt her i havna 
og vi følger med på alle båtene som kommer ut og inn.
 Nå har fellesferien startet i Norge og den ene båten etter den andre
 seiler inn utover dagen.  
Denne ettermiddagen ser vi plutselig at himmelen blir mørkere og mørkere 
og snart strømmer regnet ned. 
Det er faktisk bare litt koselig med regn etter alt det fine varme været vi har hatt i år.



 Det fortsetter å regne utover kvelden og natten,
 men neste morgen skinner solen atter fra en skyfri himmel. 
Vi tar syklene ut til en fin badeplass på øya og blir her en liten stund. 
Det blir litt bading på oss også selv om temperaturen i følge mannen var iskaldt. 
Men det var faktisk ganske deilig altså...... 


Ser du vikingbåten som seiler der ute, 
skulle ønske jeg hadde mer zoom på kameraet.


Nydelig liten strand.

I dag fikk vi lyst på pizza og vi
 bestemte oss for å teste ut om det gikk å lage i grillen. 
Det viste seg at det gikk helt fint, men neste gang vet vi litt mer om hvordan
 vi skal styre temperaturen for at den skal bli helt perfekt
 og litt mindre svidd i bunnen. Men godt var det uansett.




I kveldinga satte jeg meg en tur på sykkelen for en rundtur på øya med kameraet.
Det var så vakkert og det er flotte stier å sykle på.




Se de fargene, ikke mye som sier sommer.... 
men vakkert er det!


Rørø i kveldsol.

Bare elsker å bo sånn helt i sjøkanten....

Vi ble 2 netter her på Hyppeln før vi tok fergen tilbake og kjørte ut på Fotø.
 Denne plassen har vi ikke stått på før så nå tenkte vi å prøve.
 Men her var det jammen fullt.


Det var full aktivitet opp og ned denne trappa hele dagen.





Vi fant en eneste ledig plass og den var midt i det mest trafikkerte området 
på plassen men vi slo oss til uansett. 
Det var visst både ishockeycup og en kristen festival på øyene 
akkurat nå så det forklarer vel at det var så trangt her. 
Man kunne bade både fra svabergene og en brygge.  
Vi valgte flytebrygga nede i bukta, og vannet var friskt og deilig å bade i.
Neste morgen setter vi kursen hjemover igjen etter noen herlige dager her.
Vi kommer nok snart tilbake hit.


No comments: